98 kg je už moc – A neb začínáme hubnout zdravě

Je to menší šok. Vlezu si takhle na váhu a pak jen mžourám očima. Naskočí tam totiž 98,7 Kg. To je fakt už moc, když ještě dva měsíce zpět jsem měl 94 Kg. Co s tím? No co, využiji nových poznatků z Dietologického kurzu a spojím to s poznatky , které mám z kurzu Osobního fitness trenéra.

Co je tedy důležité? Důležité je si říci, tak a jdu do toho. A dále je důležité si to pořádně naplánovat. Spousta lidí udělá zásadní chybu. Řekne si “Já shodím” a začne hubnout. Jakým způsobem hubne většina naší populace? Přestane jíst, protože Dieta je vlastně o tom, že se nejí. Že mile drahé kamarádky? Řeknu to takhle. To je špatně. Já nebudu hubnout tím, že budu držet dietu. Já totiž změním jídelníček a trošku se začnu pohybovat.

To si taky pár lidí řekne. Jenže pak už zase začnou postupovat špatně. Půjdeme na to chytře. Musíme si totiž zjistit pár zajímavých věcí, které nám (tedy mě) pomůžou správně hubnout. Cíl je 0,5 kg týdně. Což jsou 4 kg za měsíc. Tak a teď dost povídání a trochu nudného počítání. Nejprve si zjistíme základní fakta.

Pohlaví Muž
Věk 29
Váha Kg 98,7
Výška cm 188

K čemu mi tyhle hodnoty budou? Jednoduše si spočítáme BMI. Je to jednoduché a zvládne to každý. Vzoreček je:
váha/(výška v metrech)2
Tak a teď do toho dosadíme hodnoty, které jsem si o sobě získal.
98,7/1,882
Výsledek je 27,96
Tímto jsem se dostal do kategorie lehké obezity. No nic nového pod sluncem, neboť můj obraz v zrcadle mluví za vše. Nyní ale začíná ta pravá sranda. BMI je totiž jen orientační. V mém případě jasně vypovídající. V případě sportovců a jiných, to může být zavádějící. Tak podíváme se na Bazální metabolismus(BMR)
Vzorec pro muže:
660 + (13,7 x hmotnost v kg) + (5 x výška v cm) – (6,8 x věk) 660+(13,7 x 98,7) + (5 x 188) – (6,8 x 29) =  2755 Kcal
Tak tolik přesně spálí moje tělo, když nedělám žádnou aktivitu a pouze budu ležet, jíst a dýchat. Je to i hodnota, která říká, kolik minimálně pro svůj běh tělo potřebuje. Jenže, nic není tak jednoduché. Musíme vzít v úvahu, že mám lehkou obezitu, tedy moje tělo má víc tuku, než je zdrávo. Takže, v tuto chvíli je nutné zjistit, kolik vlastně mám v těle procenta tuku. Buď máte chytrou váhu, nebo se to dá spočítat.
Vzorec pro muže:
v % = (0,715 x BMI – 12,1) x (výška těla v m)2
27,3% = (0,715 x 27,96 – 12,1) x (1,88)2
Takže moje hmotnost je tvořena z 27,3 % tuky, což je 27 Kg . Moje váha bez tuků, tedy čistě jen svaly a kosti, je 71  Kg.
Tuk je ale v těle potřeba. Tuky totiž oddělují vnitřní orgány od sebe a také uchovávají teplo a přenášejí do těla živiny. Tuky jsou tedy potřeba.  Průměrný obsah tuku v těle je tedy nějakých 10-25 % a to u mužů. Budu tedy počítat, že pro mě je průměrný obsah tuků v těle kolem 20 % . Což znamená, že přebytek tuků je 7,3 % a to je 7,2 Kg . Tedy zaokrouhleně, moje Váha bez přebytečných tuků by měla být 91 Kg.
Pořád se v tom neztrácíte? Ok teď jdeme na to správné počítání Bazálního metabolismu, neboť, abychom to správně spočítali, potřebovali jsme znát tu správnou hodnotu váhy. Tedy 91. Dosadíme si tedy tuto váhu do našeho vzorečku výše a vyjde nám hodnota 2621 Kcal . Jupí. Ale vyhráno nemáme, protože k této hodnotě se dají přičíst ještě další jiné hodnoty a to zaměstnání, pohyb, a stres.  Tedy pokud budu počítat, že teď jsem lenoch a nechodím už na fotbal a nejezdím na kole, protože se vymlouvám na bolavé rameno, tak budu připočítávat pouze zaměstnání a stres. A dáme si tyto hodnoty:

Sedavé zaměstnání : 20 %
Stres:  15 %

Tyto hodnoty musíte každý zvlášť vypočítat z Bazálního metabolismu tedy vyjde nám
2621 + 524,2 + 393,15 = 3538
Tak to máme pěkný energetický výdej, jenže my chceme samozřejmě i hubnout. Takže, si odečteme 500 Kcal a výsledná hodnota je 3038 Kcal.
Toto je hodnota, která určuje, jak budu hubnout, abych dosáhl kýženého cíle 91 Kg . 500 Kcal jsem zadal proto, že je to optimální hodnota, abych neměl drastické hubnutí a aby moje tělo vlastně nestrádalo. Co víc, tuto hodnotu musím pak změnit, podle toho, jak budu mít energetický výdej. Tedy začnu každý týden chodit na hodinku si zahrát fotbálek a hned jsme úplně někde jinde. No nic, pro začátek mi to stačilo. Příště ukážu, jak s touto výslednou hodnotou naložit. Ono totiž je důležité ještě sledovat:
Sacharidy
Bílkoviny
Tuky

A právě příště ukáži, jak si vypočítat jednotlivé hodnoty, aby vlastně příjem stravy byl optimální.

Views All Time
Views All Time
Views Today
Views Today

Komentujte

Buďte první kdo bude komentovat!

Upozornit na
avatar
wpDiscuz